Magnesium en je gezondheid

Geschreven door Angelique de Graav

Angelique de Graav Orthomoleculair Workshops

Magnesium, daar hoor je nu zoveel over. Wat is toch al die “buzz”?

Wat is het?

Magnesium is een mineraal, net als bijvoorbeeld ijzer, zink, chroom en calcium en het valt onder de minerale zouten. Het is een mineraal dat ons lichaam niet zelf kan aanmaken en dat we dus uit onze voeding moeten opnemen.

Het is onmisbaar voor de energieproductie, de werking van spieren en zenuwen en voor het behoud van de stevigheid van botten. Onze voeding groeit veelal in aarde waarin steeds minder mineralen te vinden zijn. Rijke bronnen van magnesium zijn cacao, schelpdieren, noten, sojabonen, groene groenten en volkoren granen. Zit het niet in de aarde dan komt het ook niet in de plant, niet op ons bord en dus ook niet in ons lichaam.

Veel mensen in de westerse wereld hebben een magnesiumtekort. Dit tekort kan zowel psychische als lichamelijke klachten veroorzaken. Heb je bijvoorbeeld last van stress, zwakke spieren, onverklaarbare pijnklachten, of vaak last van hoofdpijn? Dan kan een magnesiumtekort de oorzaak zijn.

Maar waarom dan?

Magnesium is belangrijk voor het functioneren van honderden verschillende enzymen in ons lichaam. Het gaat daarbij vooral om enzymen die energie produceren, transporteren, opslaan en gebruiken. Dus super belangrijk voor het aanmaken van energie.

Het is ook heel belangrijk voor het goed functioneren én laten ontspannen van je spieren en zenuwen, want het zorgt voor de overdracht van de elektrische signalen (zenuwprikkels). Magnesium helpt ook mee bij de aanmaak van hormonen en kan daardoor bijdragen aan een betere hormoonbalans.

Het is betrokken bij de celgroei en celdeling, de bescherming van celmembranen. Magnesium speelt samen met calcium een rol bij het reguleren van de neurotransmitters, spiercontractie en spierontspanning en heeft invloed op mentale functies, de functie van de hartspier, spiertonus, bloeddruk en de spieraansturing.

Magnesium zorgt samen met calcium en vitamine D voor de opbouw van gezonde botten. Ook kan het helpen om het “slaaphormoon” melatonine te reguleren waardoor het kan bijdragen aan een gezonde slaap. En kan zorgen voor verwijding van bloedvaten, waardoor de bloeddruk op een gezond peil blijft en niet te hoog wordt. Hierdoor kan magnesium meehelpen om hart- en vaatziektes te voorkomen.

Magnesium  kan spierkrampen, spierpijnen en gespannen spieren helpen te voorkomen. Bijvoorbeeld been- en voetkrampen, onrustige benen of plotseling opkomende spierpijnen, maar ook menstruatiekrampen. Ook kan het helpen om obstipatie tegen te gaan door mee te werken aan een normale darmspierfunctie. Hierdoor kunnen mogelijk ook allerlei krampen in het maag- en darmstelsel verholpen worden.

Het kan helpen bij het tegengaan van verstoringen in het perifere zenuwstelsel waardoor migraine kan worden voorkomen maar ook plotselinge prikkelbaarheid. Magnesium helpt de stresshormonen van de bijnieren te reguleren en kan op deze manier angst– en paniekaanvallen verminderen.

Magnesium kan vermoeidheid en lusteloosheid helpen voorkomen, zeker ten tijde van stress of extra inspanning.

Veiligheid

Magnesium heeft een lage toxiciteit bij mensen met een normale nierfunctie; een teveel aan magnesium wordt snel uitgescheiden via de nieren. Bij een verminderde nierfunctie dient de magnesiumbloedspiegel goed in de gaten gehouden te worden.

Maag- & darm klachten zoals diarree en misselijkheid kunnen optreden bij te hoge doseringen magnesium. Bij ernstige nierfunctiestoornis is het gebruik van magnesium alleen in overleg met de behandelend arts raadzaam.

Interactie

Verschillende medicijnen kunnen de magnesiumstatus verlagen waaronder laxeermiddelen, thiazide diuretica, lisdiuretica, protonpompremmers, bèta-2 agonisten, digoxine, aminoglycosides, ACE-remmers, amphotericine B, cisplatine, carboplatine, cyclosporine, pentamidine, foscarnet, tacrolimus, corticosteroïden en cetuximab. Magnesium aanvullen kan dan gewenst zijn.

Magnesium kan de absorptie en/of werkzaamheid van medicijnen zoals antibiotica (tetracyclines, fluorochinolonen), bifosfonaten, chloorpromazine, digoxine en schildklierhormoon verlagen. Neem een magnesiumsupplement bij voorkeur minimaal twee uur voor of na medicijnen in.

Kaliumsparende diuretica kunnen de magnesiumuitscheiding verlagen. Pas daarom op met magnesiumsuppletie.

Magnesium kan de werking van spierverslappers versterken.

Magnesium kan de behoefte aan orale antidiabetica verlagen door verbetering van de glycemische controle.

Tekenen van een mogelijk tekort

  • Gebrek aan eetlust,
  • trillend ooglid,
  • verhoogde behoefte aan chocolade,
  • menstruatiekrampen,
  • misselijkheid,
  • (chronische) vermoeidheid,
  • gebrek aan concentratie,
  • nervositeit,
  • geïrriteerdheid,
  • toegenomen stressgevoeligheid,
  • duizeligheid,
  • (spannings)hoofdpijn,
  • spierkramp, gespannen spieren, spierzwakte,
  • tremoren,
  • bronchiale hyper reactiviteit en afname van de longfunctie,
  • kalkafzetting in gewrichtskraakbeen.

Magnesium via de huid of een magnesiumsupplement?

Wat zijn de voor- en nadelen van een supplement en opname via de huid?

Via de huid: “Het voordeel van hiervan is dat het direct via de huid wordt opgenomen. Mensen die moeite hebben om supplementen te slikken of een spijsverteringsstoornis hebben, kunnen dus beter hiervoor kiezen. Je kunt magnesiumolie gebruiken in de vorm van een spray of je kunt een voetenbad nemen met magnesiumvlokken. Het nadeel van magnesiumolie is dat het een onprettig prikkelend of brandend gevoel kan geven op de huid.”

Met een supplement: “Als je liever een magnesiumsupplement slikt, kies dan voor een goed opneembare organische vorm.  Magnesium-bisglycinaat is een superieure vorm van magnesium. Iedere vorm heeft weer zijn eigen voordelen. Magnesium-bisglycinaat heeft een meer ontspannende werking en kan beter in de avond worden genomen om de nachtrust te bevorderen.

Magnesiumoxide, – stearaat en -carbonaat zijn vormen die je niet of nauwelijks opneemt, dus die kun je beter laten staan. Neem de magnesiumtabletten niet meteen voor het eten, omdat dit mineraal maagzuur nodig heeft om opgenomen te kunnen worden.”

Binnenkort zijn via de webshop diverse vormen te verkrijgen. Wanneer je bij mij bent, kun je ze sowieso al kopen.

Liefs

Angelique SI de Graav
Orthomoleculair Therapeut

Bronvermeldingen:

Copyright (C) Orthokennis https://www.orthokennis.nl/nutrienten/magnesium
https://www.sohf.nl/nieuws/magnesium
https://energiekevrouwenacademie.nl/magnesium-meer-energie-meer-ontspanning/

Vond je deze blog interessant? Je mag hem delen!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Meer blogs lezen?

Angst en paniek

Angst en paniek

Een veelgehoorde klacht in de praktijk.  En wat kan je eraan doen?  Angst en paniek klachten zijn heel vaak een indicatie van een tekort aan

Lees meer »
Hooikoorts-uitleg

Hooikoorts: de uitleg

Na de post over hooikoorts kreeg ik een hoop reacties: Hoe werkt het dan? Nou daar gaan we.. Het immuunsysteem Het doel van je immuunsysteem

Lees meer »

Leave a Comment

Scroll to Top

Je aanmelding is verzonden

Bedankt!

Je ontvangt via de mail een bevestiging en de factuur. Na betaling is je deelname gegarandeerd.

Aanmelden training

2 daagse Basis Training Orthomoleculair

€75,-

Openingstijden

Je kunt altijd tijdens de openingstijden terecht, zonder afspraak!

Woensdag: 9.00u tot 11.30u
Donderdag: 10.00u tot 16.00u
Vrijdag: 10.00u tot 16.00 & 19.00u tot 21.00u 
Zaterdag: 10.00u tot 16.00

Let op! Gesloten vanaf 23-juli t/m 10 augustus