images 8

Wat zijn bijnieren


Stress heeft een immens effect op het lichaam mensen raken overspannen, krijgen een burn-out, ervaren uitputting, er ontstaat hormonale disbalans en zoveel meer. De bijnieren spelen hier een grote rol in. Het is best handig om te weten wat het is en waar jij op kan letten zodat je jouw lichaam begrijpt en kan handelen. 

De bijnieren zijn twee kleine kapsels bovenop je nieren. Oh oh oh wat hebben ze veel invloed op jouw gezondheid. Bijnieruitputting is het begin van een hoop ellende op de lange termijn. Je wilt het eigenlijk met man en macht vermijden. Maar dat gaat niet altijd. 

We starten in deze blog met het technisch deel, de uitleg over de bijnieren en de hormonen die erbij betrokken zijn. Daarna gaan we kijken hoe je problemen met de bijnieren kunt herkennen. Tot slot geef ik wat tips hoe je kan handelen als je jezelf hierin herkent. 

De opbouw van de bijnieren

De bijnier bestaat uit twee onderdelen: de buitenkant (de schors of cortex ) en de kern (merg of medulla). De bijnier bestaat voor 90% uit bijnierschors. De bijnierschors omsluit het bijniermerg.

De functie van de bijnierschors

De bijnierschors (cortex) is opgebouwd uit drie lagen. In deze drie lagen worden verschillende hormonen aangemaakt, cortisol, aldosteron en androgenen.

De functie van bijniermerg

Het bijniermerg produceert de hormonen adrenaline en noradrenaline. Adrenaline wordt uitsluitend in de bijnier geproduceerd. Noradrenaline wordt geproduceerd door het sympathische zenuwstelsel, een heel klein deel komt uit de bijnier.

Symptomen Bijnieruitputting

❑ Vermoeidheid
❑ Angstig en nerveus
❑ Niet goed om kunnen gaan met stress
❑ Vet vooral op de buik vasthouden
❑ Snel geïrriteerd
❑ Licht in het hoofd/duizeligheid
❑ Moeite bij het slapen en met opstaan
❑ Misselijk bij stress
❑ Beverig
❑ Hypoglykemie
❑ Snel zweten
❑ Drang naar zout-zoet
❑ Lage bloeddruk
❑ Gevoelig voor scherp licht, sterke geuren en harde geluiden
❑ Verminderd libido
❑ Donkere kringen onder de ogen
❑ Allergie en auto-immuunziekten

Help, hier herken ik mezelf in!
De regel die ik hanteer is bij meer dan 5 klachten is het tijd om te handelen. Actief ontspannen, rust pakken en hoe hoger het aantal klachten is hoe serieuzer het mag worden genomen. Als je hier veel klachten hebt is overigens de kans groot dat je nog andere klachten hebt.

Wat je vaak ziet…
Je komt erachter dat je eigenlijk niet zo goed meer kan ontspannen. Wat doe je dan?

Stap 1: Stel jezelf de vraag: Waarom heb ik stress?

Stap 2: Schrijf minimaal 5 dingen op waarvan jij tot ontspanning komt

Stap 3: Plan deze week elke dag iets in van je lijstje

Stap 4: Schrijf dagelijks in een dagboek over jouw dag, emoties en wat je meemaakt

Stap 5: Schakel hulp in als je er niet uit komt

Blijf niet onnodig rondlopen met vage klachten want het heeft een neerwaartse spiraal effect. De hormonen en andere betrokken stoffen hebben meer functies dus op den duur lopen de vage klachten op. Dat is zonde van je tijd en energie. Schakel een expert in. Er zijn genoeg opties in de praktijk, via de online intake of webshop.

Liefs Angelique

Scroll naar top