Theanine en Saffraan

Geschreven door Angelique de Graav

Angelique de Graav Orthomoleculair Workshops

Misschien ligt het gewoon in je keuken op dit moment. Heb je nooit geweten wat een schat aan gezondheid er verstopt was in dat potje of zakje. Tal van onderzoeken wijzen uit dat saffraan een geweldige bron van gezonde eigenschappen bevat. Dus daar gaan we even wat dieper op in.

Wat zijn de basis grondstoffen van Saffraan?

Kalium: zorgt ervoor dat zenuwprikkels goed geleid worden en spieren kunnen samentrekken. Het verlaagt ook een hoge bloeddruk
Magnesium: met meer dan 600 enzymatische functies is de vraag eerder, wat doet het niet?
Fosfor en Calcium: bevorderen de stevigheid van botten en tanden. Fosfor speelt ook een rol in de energiestofwisseling
Verder zit er ijzer, natrium, zink, koper, manganese, selenium, vitamine C-B1-B2-B3-B6-B11-A allen belangrijk voor de weerstand, het zenuwstelsel, de hersenen en werken goed tegen ontstekingen.
Kaempferolis een polyfenol behorende tot de groep van de flavonoïden. De hoogste concentratie kaempferol (mg/100 g) treft men aan in saffraan (12.600). De werking van kaempferol is subliem op een scala van fysieke en mentale processen.

Waar is het dan nog meer goed voor?

Uit diverse onderzoeken blijkt dat saffraan een positief effect heeft bij mensen met depressie klachten. Daarnaast heeft het ook een positief effect op mensen met diabetes type 2. Saffraan heeft ook een positieve werking bij menopauzale hot flashes. Het heeft ook een positieve effect bij angst en stress klachten. Diverse wetenschappelijke onderzoeken hebben een positief effect van saffraan aangetoond bij diverse chronische ziekten zoals ontstoken darmen, Alzheimer en Reumatoïde Artritis

Theanine

Theanine is een aminozuur dat thee zijn karakteristieke smaak geeft. Vrijwel de enige bron ervan is groene of zwarte thee (Camellia sinensis). Het wordt na inname snel opgenomen en heeft meestal al binnen 30 minuten een ontspannend en kalmerend effect, zonder dat sufheid of slaperigheid optreedt. Het staat erom bekend dat het relaxend werkt en zelfs je emoties positief beïnvloed. Zelfs bij verkoudheid heeft het een positief effect. Het werkt ook goed tegen angst-gerelateerde symptomen. In de Chinese geneeskunde wordt theanine vaak ingezet bij diverse klachten.

Voor het slapen ingenomen kan theanine de slaapkwaliteit verbeteren. Het beïnvloedt verschillende neurotransmittersystemen in de hersenen (GABA, dopamine, serotonine, glutamaat). Vooral in combinatie met cafeïne zorgt theanine voor toename van mentale alertheid en focus, terwijl mentale vermoeidheid minder snel optreedt. Het heeft beschermende eigenschappen voor de hersenencellen en remt leeftijdsgerelateerde cognitieve achteruitgang.

Wanneer is het interessant om Theanine in te zetten?

– Angst, innerlijke onrust
– Stress, hoge stressgevoeligheid, stressgerelateerde bloeddrukstijging
– ADHD (ook om beter te slapen)
– Burn-out
– Premenstrueel syndroom (PMS)
– Verbetering concentratie/focus en mentaal uithoudingsvermogen
– Leeftijdsgerelateerde cognitieve achteruitgang
– Leverbescherming, leveraandoeningen

Liefs

Angelique de Graav

Blijf op de hoogte en ontvang updates van de nieuwste blogs en interessante informatie

Vond je deze blog interessant? Je mag hem delen!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Meer blogs lezen?

Pfeiffer oplossing

De ziekte van Pfeiffer

In de afgelopen 5 jaar viel het mij op dat de ziekte van Pfeiffer een hele grote speler is bij het ontstaan van allerlei “rare”

Lees meer »

Slaapproblemen & leefstijl

Wat versta ik daaronder? Problemen met het inslapen, doorslapen, onvoldoende uren slapen, niet diep genoeg slapen. De basis regel: Eerst voeding, leefstijl en stress aanpakken

Lees meer »

ADHD – de basis

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) in het Nederlands heet het een aandachtstekort met hyperactiviteit. ADHD heeft een sterke genetische factor. Vaak heeft een van de

Lees meer »

Geef een reactie

× Stuur een WhatsApp bericht