fbpx

Stress is niets meer dan een gedachte die niet overeenkomt met de realiteit

Het kan veel doen met je lichaam maar ook met je gevoel van balans, welzijn en je denkwijze. Het “moeten” en “toch even afmaken” of “nee zeggen” zijn een keer geen probleem. Maar als het een patroon wordt dan gaat je lichaam signalen geven. Het wordt steeds lastiger om te ontspannen, je hoofd maakt overuren en je lichaam raakt langzaam ontregeld.

I will survive
Wat er eigenlijk gebeurt is het volgende: je lichaam krijgt bij stress een signaal dat het moet “overleven“. Dat is goed, want er gebeurt iets en jij moet snel handelen. Als er een tijger voor je neus staat, dan wil je rennen, toch?! Dan is het dus goed als je lichaam snel reageert!

Maar waar krijgt een lichaam dan stress van?
Kijk, dat is nou een leuke vraag! Gelukkig zijn er in Nederland niet zoveel loslopende tijgers. Maar onverwachte dagelijkse zaken zoals medicatie, chemische stoffen, E-nummers, pijn, zoetstoffen, te lange dagen, infecties, slaapgebrek, stimulerende middelen en ongezonde voeding geven allemaal stress.

Oeps
En let nu goed op: elk stress-signaal is voor jouw lichaam een tijger!!! Ook dat kopje koffie, of die zak paprika chips.

Het lichaam reageert altijd hetzelfde, ongeacht de vorm van stress.

Veel voorkomende klachten bij stress zijn (extreme) vermoeidheid, moeite met ontspannen, constant drukte in je hoofd, slapeloosheid, hormonale klachten, darmklachten, schildklier problematiek, rugpijn en tal van andere vage klachten.

Hier draait het dus om
Het uitgangspunt bij deze behandeling is om je bewust te maken van je lijf, stress te reduceren en je energie weer terug te krijgen. Na een volledige behandeling heb je jouw energie terug, ben je scherper, bewust van je lijf en is de balans hersteld.

Fase I Chronische stress

– Je krijgt de zaken niet meer goed op een rij

– Organiseren wordt heel moeilijk

– Hoofd- en bijzaken kun je niet meer goed scheiden (waardoor bijzaken ook voor stress gaan zorgen). De rode draad valt weg.

– Chaos in je hoofd

– Verwarring, je hebt het gevoel de grip kwijt te raken op je eigen handelen

Fase II burn-out

– Vaak ernstig vermoeid en weinig energie

– Verandering van gedrag, zoals meer alcohol drinken of meer eten

– Kort lontje

– Heftig en/of emotioneel reageren

– Hoge bloeddruk

– Spierpijn

– Hoofdpijn

– Hartritmestoornissen of hartkloppingen

– Darmproblemen

– Pijn op de borst, schouders, nek

Fase III Bijnieruitputting

– Extreme vermoeidheid, vooral ook bij het opstaan (ook als je goed geslapen hebt). Dit komt door het te lage cortisolniveau.

– Slapeloosheid

– Depressieve gevoelens of depressie

– Libidoverlies

– Gewrichtsklachten

– Huiduitslag of huidproblemen

– Kouwelijkheid

– Obstipatie

– Lage bloeddruk

– Concentratieverlies

– Geheugenverlies