Slaapproblemen & leefstijl

Geschreven door Angelique de Graav

Angelique de Graav Orthomoleculair Workshops

Wat versta ik daaronder?
Problemen met het inslapen, doorslapen, onvoldoende uren slapen, niet diep genoeg slapen.

De basis regel:
Eerst voeding, leefstijl en stress aanpakken en dan (eventueel) supplementen

Begrijp ook, het probleem kan vanuit allerlei oorzaken ontstaan. Dus niet iedereen met een “slaapprobleem” is met een en dezelfde oplossing geholpen. Zo krijg ik vaak berichten “hoe los ik dit of dat op” waarbij ik antwoord, “hier zit een lange geschiedenis achter”. Er is geen quick fix. Er is wel een aanpassing van je leven en voeding waardoor het probleem dat zich fysiek of psychisch uit niet meer nodig is.

Stap I – Het dagelijks ritme
Oftewel het circadiaans ritme, je dag- en nachtritme. Je lichaam reageert op het ritme van het seizoen. Het wordt wakker als er licht schijnt en activeert je. En het maakt melatonine aan als het licht verdwijnt zodat je lekker kan gaan slapen. Het is dus belangrijk dat je rekening houdt met het ritme van de natuur. Dus ja, dat betekent minder lichten aan in de avond als het donker is en gewoon op tijd naar bed.

Stap II – Voeding & darmen
De voeding die je dagelijks tot je neemt beïnvloed je slaappatroon. Je darmen maken serotonine aan. En om serotonine aan te maken is voeding belangrijk, een gezonde darmflora, lichaamsbeweging maar ook de blootstelling aan natuurlijk licht. Ook bevatten de darmen melatonine. Stoffen die dus belangrijk zijn voor het slapen en daarvoor moeten de darmen dus goed functioneren en ja, die reageren dus op de voeding die je eet.
Zorg er dus voor dat de voeding zoveel mogelijk biologisch en natuurlijk is!


Stap III – Magnesium
Het anti-stress mineraal, belangrijk bij het aanmaken van energie, spierontspanning, het helpt de bloedsuikerspiegel in balans houden en bevordert de gezondheid van hart en bloedvaten. Andere voordelen, het vermindert pijn, kalmeert het zenuwstelsel en speelt dus ook een belangrijke rol bij chronische slapeloosheid. Overigens heeft bijna iedereen wel een magnesiumtekort helaas. Het is niet voor niets dat ik er zo vaak informatie over deel.
Persoonlijk vind ik de Himalaya Magnesium vlokken de meest efficiënte manier om transdermaal (via de huid) de magnesium bij te tanken. Zo vermijd je de spijsvertering, de ervaring leert dat heel veel mensen problemen met de darmen cq spijsvertering ervaren. Daarnaast is het stiekem ook nog een relax momentje om even een (voet)bad te maken om 30 tot 60 minuten even bij te tanken.

Basis tips:
Vermijd frisdrank (vooral LIGHT)
Vermijd pesticide
Vermijd bewerkte voeding
Draag geen zonnebril, want je lichaam begrijpt dan niet dat de zon erop schijnt, zo verbrand je dus. Je lichaam moet begrijpen dat er zon schijnt zodat het de juiste hormonen kan aanmaken

Voedingstips:
– Selenium (paranoten, zonnebloempitten, kastanjechampignons)
– Vitamine C (camu camu bessen, kiwi, citrusvruchten)
– Tryptofaan (yoghurt, amandelen, chiazaad)
– Vitamine D (zwaardvis, makreel, oesters)
– Omega vetzuren (pompoenpitten, walnoten, lijnzaad)
– Melatonine (zure kersen, gember, asperges)
– Vitamine B6 (banaan, yoghurt, cashewnoten)
– Pre- en probiotica (zuurkool, yoghurt, rauwe knoflook)

Er kunnen andere factoren zijn die een rol spelen zoals een overactief immuunsysteem. Voor hulp kan je een (telefonische) intake inplannen zodat je inzicht krijgt over het hoe, wat waar en waarom.

Liefs

Angelique de Graav
Orthomoleculair Epigenetisch Therapeut
BrainQ Therapeut
ADHD Therapeut

Bronvermelding:
Het geheim van lekker slapen. (2017). Medisch Dossier19(1), 4–8. Geraadpleegd van https://www.medischdossier.org/product/medisch-dossier-1901/

Vond je deze blog interessant? Je mag hem delen!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Wil je op de hoogte gehouden worden?

Ja, leuk Ik schrijf me in!

1x in de maand ontvang je:

Een korte mail met een leestijd van ongeveer 3 minuutjes met leuke informatie. 

  • Zie als eerste alle aanbiedingen!
  • Ontvang unieke kortingen
  • Lees allerlei handige tips &  praktijkervaringen
Liefs

Misschien ook interessant

Pijn fysiek & emotioneel

Pijn kan zich presenteren op verschillende manieren. Fysiek, naar gedrag, getriggerd zijn, emotioneel. Indirect kan het ook een disbalans zijn dat in het lichaam is

Lees verder »

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top