De meest voorkomende klacht in mijn praktijk

Geschreven door Angelique de Graav

Angelique de Graav Orthomoleculair Workshops

WhatsApp Image 2021 05 12 at 6.43.31 PM 1

Bijna niemand heeft er eerder over gehoord, een glutamaat dominantie. En toch hebben veel mensen er last van. Maar ja, als je niet weet dat het bestaat is het aanpakken ervan al helemaal een raadsel. Het zijn zulke onsamenhangende vage klachten, het verband zien is echt aan een professional besteed.

Hoe kom je aan deze vage klachten?
Het is een samenloop van diverse factoren:
– trauma
– langdurige stress
– voeding (junkfood)
– leefstijl
– verslaving (alcohol, drugs etc)

Wat is een glutamaat?
Glutamaat is een neurotransmitter, dat betekent dat het een chemische boodschapper is in het lichaam. Het stimuleert je hersencellen zodat je kan praten, informatie kan verwerken, goed kan opletten en informatie kan opslaan in je lange- en korte termijn geheugen. GABA en glutamaat zijn de meest voorkomende neurotransmitters in de hersenen. Glutamaat werkt stimulerend en GABA werkt kalmerend.

Wat gebeurt er als je teveel glutamaat hebt?
De goede functies slaan om als er teveel glutamaat in het lichaam is. Zo kan je steeds slechter communiceren, heb je meer moeite met informatie verwerken, je raakt snel overprikkeld en kan je minder goed concentreren en je geheugen gaat achteruit. Teveel glutamaat veroorzaakt stress, onrust, angsten, slaap problematiek en veroorzaakt een domino effect aan andere klachten in het lichaam. Doordat GABA en glutamaat zo nauw samenwerken heeft een verhoogd glutamaat gehalte een direct effect op je GABA.(meer lezen over GABA) Dat houdt in dat je minder rust ervaart oftewel meer onrust, meer moeite krijgt het stress weren en meer geprikkeld of geirriteerd bent.

Naast deze globale klachten ontstaan er naar mate er meer glutamaat in het lichaam is steeds meer vage klachten. ADHD/ADD, fibromyalgie, bipolaire stoornis, de lijst met klachten is behoorlijk lang.

Wat kan jij doen als je vermoed dat je een glutamaat probleem hebt?
Gelukkig zijn er ruim voldoende opties.

Stap 1: Je kan zelf al een beginnetje maken door bepaalde voeding te vermijden.
– voeding met glutamaat (e-620 tm e-627)
– junkfood & troostvoeding
– suiker, zuivel, gluten, spinazie, schimmels

Stap 2: Vermijd stress

Stap 3: Zorg voor een goed dag/nacht ritme en voldoende slaap

Stap 4: Voldoende beweging en gezonde leefstijl

Stap 5: Je kan kiezen voor een gestructureerde aanpak via een intake. Het voordeel hiervan is dat je direct een complete controle krijgt. Je krijgt een rapport, intake gesprek en natuurlijk professionele begeleiding.

Stap 6: Je kan magnesium glycine gebruiken als je alvast een begin wilt maken.

Stap 7: Lees je in over glutamaat dominantie, dat kan online of via het boek het Endorfine Herstelplan van Lucas Flamend.

Ik hoop dat je een eye-opener hebt ervaren dankzij deze blog!

Mocht je hulp willen met alles herstellen kan je terecht op de intake pagina voor meer informatie

Liefs Angelique

Vond je deze blog interessant? Je mag hem delen!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Wil je op de hoogte gehouden worden?

Ja, leuk Ik schrijf me in!

1x in de maand ontvang je:

Een korte mail met een leestijd van ongeveer 3 minuutjes met leuke informatie. 

  • Zie als eerste alle aanbiedingen!
  • Ontvang unieke kortingen
  • Lees allerlei handige tips &  praktijkervaringen
Liefs

Misschien ook interessant

Het Endorfine Systeem

Het lichaam werkt met een aantal systemen, sommige zijn wat bekender zoals het immuunsysteem, maar er zijn ook een aantal minder bekende systemen. Ze veroorzaken

Lees verder »

Pijn fysiek & emotioneel

Pijn kan zich presenteren op verschillende manieren. Fysiek, naar gedrag, getriggerd zijn, emotioneel. Indirect kan het ook een disbalans zijn dat in het lichaam is

Lees verder »

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top