De maag

Geschreven door Angelique de Graav

Angelique de Graav Orthomoleculair Workshops

Met deze informatie kan jij zelf een hoop van je maag klachten of misschien wel allemaal verhelpen. Of op zijn minst wijzer worden! Ik zou het leuk vinden om te horen of de tips je geholpen hebben. Dus als het helpt, beloof me dat je dan een berichtje hieronder achter laat. Dat helpt anderen dan ook weer. 

DE MAAG [deel I] 

De basis: 
Jouw maag reageert op de voeding die jij eet. Ja zo simpel als dat. 

Dus tip 1:
Let op wat je eet, en hoe je maag erop reageert!!! 
Vette voeding zorgt ervoor dat de maagklep niet goed aanvoelt dat het moet sluiten. Het gevolg, jij voelt je maagzuur naar boven komen. 

Tip 2:
Als je last hebt van zure oprispingen, eet dan minder vette voeding! Zorg ervoor dat je maaltijd niet te groot is. Je maag is maar zo groot als je vuist, alles dat meer als dat naar binnen gaat rekt je maag op. 

Tip 3:
Beperk de grootte van de maaltijd 
Je maag heeft geen tanden. Kauw je voedsel goed in je mond, want anders zet je jouw maag onnodig hard aan het werk. 

Tip 4:
Kauwen kauwen kauwen Tot slot: Eet niet teveel tussendoortjes! Waarom? Je maag moet herstellen, het maagzuur moet weer op pijl komen. Als je constant eet, dan is je maag ook constant aan het werk. 
Dat is prima als je geen maagproblemen hebt. Maar als je die wel hebt dan wil je je maag zo lief mogelijk behandelen. 

Tip 5: Maximaal 3/4 eetmomenten Dit is een goede basis voor een gezonde spijsvertering. Volgens week gaan we weer verder met de maag. 

DE MAAG [deel II] 

Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van maagzuur problemen? 

1. Histamine 
[een van de belangrijkste stoffen die vrijkomt in het lichaam als gevolg van een allergische reactie] 

2. Helicobacter pylori besmetting 
[een bacterie die in het slijmvlies van de maagwand kan leven] 

3. Stress / Zink tekort 

4. Medicatie 

Wat meer informatie over deze oorzaken… 

1. HISTAMINE 
Hoe herken je of je histamine klachten hebt? 
* Versnelde haar- en nagelgroei 
* Loopneus & jeuk 
* Nagel over rug (strepen en zwelling) 
* Pijn bij niet pijnprikkels 
* Onrustig gevoel 
* Irritatie van hoofdhuid 
* Oedeem in hersenen (hoofdpijn) 
* wolken-armen pigment 

Histamine reageert op onrust.  Hier is dus het probleem, het beïnvloed de aanmaak van het maagzuur negatief! 

Je mineralen worden minder goed opgenomen als je te weinig maagzuur hebt. Je voedsel wordt niet goed verteert, je vitamine B12 wordt ook niet goed opgenomen en je maagslijmvlies is minder goed beschermd.  Kortom, als jij denkt goh, ik herken mijzelf hierin. Neem dan contact op met je huisarts. Die kan dit testen! 

Je kan ook Ribus Nigrum inzetten! (Hoog in flavinoide en vitamine C ook wel bekend als de struik van 1000 deugden)[tinctuur ook verkrijgbaar bij detox den haag voor € 6.50] 

2. HELICOBACTER PYLORI 
Helicobacter pylori is een bacterie die bij veel mensen in de maag voorkomt. In sommige gevallen veroorzaakt deze bacterie een ontstoken maagslijmvlies, een maagzweer. De bacterie komt voor bij ongeveer 50% van de wereldbevolking. 

Klachten bij besmetting van Helicobacter pylori 
* Misselijk 
* Boeren 
* Opgeblazen gevoel 
* Overgeven 
* Vermoeidheid 
* Diarree 
* Slechte adem 
* Verminderde eetlust 

De huisarts kan bloedonderzoek of ontlastingsonderzoek doen naar antistoffen tegen de bacterie. Als er antistoffen worden aangetroffen, betekent dit dat u besmet bent met de Helicobacter pylori. Bij een maagslijmvliesontsteking kan je Co-enzym Q10 inzetten. Verder kan je PARA-DTX inzetten bij Helicobacter pylori.   
Voeding die ingezet kan worden bij Helicobacter pylori: 
* Knoflook 
* Manuka Honing (minimaal 12+) 
* Mango 

Je hebt nu enorm veel geleerd over de maag. Hier heb ik de tips op een rij gezet. Bekijk eerst wat de oorzaak is van jouw klachten. Behandel gericht je klachten. En volg natuurlijk de tips die ik met je gedeeld heb. 

• beperk je tot 3 eetmomenten per dag (zo kan je maag herstellen en voldoende maagzuur aanmaken) 
• drink alleen water of kruidenthee (zoete drankjes belasten je maag) 
• drink niet tijdens de maaltijd 
• eet geen extreem grote portie 
• eet broccoli kiemen 
• gebruik probiotica 
• eet minder vlees 
• help je maag met citroen, limoen en appelazijn 
• kauw je eten heel goed (dan hoeft je maag minder werk te doen) 
• gebruik soms pepermunt olie of digest zen [verkrijgbaar bij detox den haag] 

Ik hoop dat je in hiermee wat wijzer bent geworden en handvaten hebt gevonden. Ik heb er zelf ook veel van geleerd om deze informatie-reeks op te stellen. Dus ja, jullie ook bedankt! 

Liefs

Angelique SI de Graav

Heb jij ook klachten die je graag wil oplossen? Wellicht is een Detox voetenbad dan iets voor jou.

Vond je deze blog interessant? Je mag hem delen!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Meer blogs lezen?

Angst en paniek

Angst en paniek

Een veelgehoorde klacht in de praktijk.  En wat kan je eraan doen?  Angst en paniek klachten zijn heel vaak een indicatie van een tekort aan

Lees meer »

Leave a Comment

Openingstijden

Je kunt altijd tijdens de openingstijden terecht, zonder afspraak!

Woensdag: 9.00u tot 12.30u
Donderdag: 10.00u tot 16.00u
Vrijdag: 10.00u tot 16.00 & 19.00u tot 21.00u 
Zaterdag: 10.00u tot 16.00

LET OP!
Zaterdag 7 december
gesloten wegens scholing