Blog

Hooikoorts, allergieën & astma

Het verhaal begint bij het immuunsysteem en de darmen. Ik moet je langs de route meenemen, zodat je in grote lijnen begrijpt wat er precies gebeurt in je lichaam. Dus daar gaan we…

Het immuunsysteem
Het doel van je immuunsysteem is om je lichaam gezond te houden en infecties te voorkomen. Het is een prachtig mechanisme dat op verschillende niveaus bacteriën, virussen, lichaamsvreemde stoffen en gevaar herkent en vervolgens ook elimineert.

Het immuunsysteem werkt in 3 “fases”

1
Het eerstelijns immuunsysteem bestaat uit alles wat in verbinding staat met de buitenlucht.

Hieronder vallen de darmen, longen, huid, slijmvliezen en alle lichaamsopeningen zoals bijvoorbeeld de mond. Ongeveer 80% van ons eerstelijns verdedigingssysteem vindt plaats in de slijmvliezen. Een gezonde slijmvliesbarrière is dus uitermate belangrijk voor het hele immuunsysteem.

De darmen zijn een belangrijk onderdeel van het immuunsysteem. Voor het optimaal functioneren van het immuunsysteem is een goede darmflora absoluut noodzakelijk. De darmflora heeft veel verschillende functies in ons lichaam. Het biedt bescherming tegen pathogenen. De darmflora creëert een milieu waarin pathogenen zich niet thuis voelen. Ook voedselvertering is een belangrijke functie van de darmflora.

(Vandaar dat ik dus zoveel vragen stel erover)

2
Het aangeboren immuunsysteem wordt als eerste geactiveerd als pathogenen door de lichaamsbarrière heen gaan. Het aangeboren immuunsysteem is zoals de naam zegt bij de geboorte verkregen en is in het DNA verankerd.

Het aangeboren immuunsysteem bevindt zich in het bloed, de weefselvloeistoffen en in de lymfevaten en maakt gebruik van diverse typen witte bloedcellen.

3
Het adaptieve of verworven immuunsysteem is dat deel van het immuunsysteem dat pas gaat werken als de 1e en 2e lijn falen om de besmetting op te lossen.

Het is langzaam werkend en wordt pas actief 7-10 dagen na een nieuwe besmetting.

In deze 3e lijn kan weer onderscheid gemaakt worden.

I – Cellulaire afweer
De cellulaire afweer is voornamelijk inflammatoir en werkt tegen virale infecties. Wanneer het cellulaire systeem overbelast wordt dan kunnen er auto-immuunziektes, MS of andere ontstekingsziektes zoals bijvoorbeeld reuma ontstaan.

II – Humorale afweer
Wanneer het humorale systeem overbelast is zal zich dit uiten in allergieën, eczeem of astma.

En nu komen we dus aan bij hooikoorts!

Het is een langdurige ontwikkeling waarbij de 1e en 2e lijn dus reeds zijn doorlopen.

Een overbelasting van de humorale systeem.

Dus wil je hooikoorts aanpakken dan kan je rechtstreeks inzetten op de humorale afweer.

En wat zelfs nog verstandiger is, het hele immuunsysteem ondersteunen.

Hoe functioneren de darmen, hoe staan de slijmvliezen ervoor, functioneert de spijsvertering naar behoren, worden voedingsstoffen opgenomen, voldoende vitamine A & D maar ook voldoende Omega 3.

Hooikoorts is zelden een alleenstaand probleem. Dat is eigenlijk wat ik wil zeggen hiermee.

Maar er zijn wel degelijk mogelijkheden. Dus als je hulp wilt even langs de praktijk komen of contact opnemen

Liefs Angelique

Bronvermelding:
https://www.sohf.nl/nieuws/immuniteit

Paniek & Angst

Een veelgehoorde klacht in de praktijk. En wat kan je eraan doen? Angst en paniek klachten zijn heel vaak een indicatie van een tekort aan een stofje. GABA om precies te zijn. Gamma Amino Boterzuur is een belangrijke neurotransmitter. Deze stof heeft een remmende functie.

GABA heeft invloed op je persoonlijkheid en kan stress verminderen. Het is de neurotransmitter van rust en ontspanning. De “uit-knop” bij (langdurige) stress.

Men heeft onlangs aangetoond dat GABA de dendritische cellen aanstuurt, die pathogenen aanvallen zoals
bacteriën, candida en parasieten. Dus ook voor het immuunsysteem is GABA erg belangrijk.

Een tekort aan GABA geeft de volgende klachten

  • angst, nervositeit, paniek
  • onrust, op verkeerde tijden actief (zoals midden in de nacht)
  • emotionele instabiliteit
  • concentratieproblemen
  • snel overprikkeld
  • gedachten niet kunnen stilzetten
  • chaotisch, niet kunnen ordenen, geen ritme
  • onrust, hoge spierspanning, kramp
  • duizeligheid,
  • slapeloosheid, piekeren
  • houterig bewegen, minder vloeiende motoriek,
  • verergering van darmproblemen harde ontlasting of keutels, vaak boeren, buikpijn, PDS-klachten
  • traag herstel na verwondingen of lichamelijke activiteit

Hoe constateer je een tekort
Er bestaat een test die kan worden ingezet om een indicatie te krijgen van een viertal neurotransmitters. Waaronder dus GABA. Deze stoffen en nog velen anderen werken samen. Dus een tekort van 1 stof zal op den duur ook gevolgen hebben voor andere stoffen.

Zo werken GABA en Dopamine bijvoorbeeld samen. Op den duur zal een langdurig GABA tekort dus ook invloed hebben op je dopaminevoorraad. Dopamine is direct betrokken bij gevoelens van geluk, je gemoedstoestand, slaap, je geheugen, het vermogen je te concentreren, met leren en je motorische controle.

Het ontstaan van de klachten
Stress speelt een hele grote rol in het ontregelen van de balans. Ik zeg je eerlijk, nu ik weet hoe destructief het is, vermijd ik het als de pest. De stoffen om GABA aan te maken zijn onder anderen in voeding terug te vinden. Bijvoorbeeld: broccoli, groene groenten, zaden, noten, aardappelen, bananen, uien en eieren. De darmen spelen dus een grote rol als het gaat om het opnemen van de juiste voedingsstoffen. En het is mij inmiddels helder dat er meer dan voldoende mensen last hebben van hun darmen.

Daarnaast kan er ook een probleem ontstaan op celniveau als het gaat om de opname en omzetting van GABA.

De werkwijze
Herken je jezelf in dit verhaal, dan is de optie begeleiding aan te raden. Er wordt niet alleen gekeken naar een eventueel GABA tekort, maar de gehele balans wordt gecontroleerd. Zo kan ik precies bepalen hoe het is ontstaan, zodat het gericht kan worden hersteld. Daarnaast kijk ik ook wat er nog meer uit balans is geraakt. Dit alles met het doel om je lichaam te ondersteunen zodat het zelfstandig weer kan functioneren en de juiste stoffen weer aan kan maken.

Liefs Angelique SI de Graav

Orthomoleculair Epigenetisch Therapeut

Magnesium & Stress

Magnesium, daar hoor je nu zoveel over. Wat is toch al die “buzz”?

Wat is het?
Magnesium is een mineraal, net als bijvoorbeeld ijzer, zink, chroom en calcium en het valt onder de minerale zouten. Het is een mineraal dat ons lichaam niet zelf kan aanmaken en dat we dus uit onze voeding moeten opnemen.

Het is onmisbaar voor de energieproductie, de werking van spieren en zenuwen en voor het behoud van de stevigheid van botten. Onze voeding groeit veelal in aarde waarin steeds minder mineralen te vinden zijn. Rijke bronnen van magnesium zijn cacao, schelpdieren, noten, sojabonen, groene groenten en volkoren granen. Zit het niet in de aarde dan komt het ook niet in de plant, niet op ons bord en dus ook niet in ons lichaam.

Veel mensen in de westerse wereld hebben een magnesiumtekort. Dit tekort kan zowel psychische als lichamelijke klachten veroorzaken. Heb je bijvoorbeeld last van stress, zwakke spieren, onverklaarbare pijnklachten, of vaak last van hoofdpijn? Dan kan een magnesiumtekort de oorzaak zijn.

Maar waarom dan?
Magnesium is belangrijk voor het functioneren van honderden verschillende enzymen in ons lichaam. Het gaat daarbij vooral om enzymen die energie produceren, transporteren, opslaan en gebruiken. Dus super belangrijk voor het aanmaken van energie.

Het is ook heel belangrijk voor het goed functioneren én laten ontspannen van je spieren en zenuwen, want het zorgt voor de overdracht van de elektrische signalen (zenuwprikkels). Magnesium helpt ook mee bij de aanmaak van hormonen en kan daardoor bijdragen aan een betere hormoonbalans.

Het is betrokken bij de celgroei en celdeling, de bescherming van celmembranen. Magnesium speelt samen met calcium een rol bij het reguleren van de neurotransmitters, spiercontractie en spierontspanning en heeft invloed op mentale functies, de functie van de hartspier, spiertonus, bloeddruk en de spieraansturing.

  • Magnesium zorgt samen met calcium en vitamine D voor de opbouw van gezonde botten.
  • Magnesium kan helpen om het “slaaphormoon” melatonine te reguleren waardoor het kan bijdragen aan een gezonde slaap.
  • Magnesium kan zorgen voor verwijding van bloedvaten, waardoor de bloeddruk op een gezond peil blijft en niet te hoog wordt. Hierdoor kan magnesium meehelpen om hart- en vaatziektes te voorkomen.
  • Magnesium  kan spierkrampen, spierpijnen en gespannen spieren helpen te voorkomen. Bijvoorbeeld been- en voetkrampen, onrustige benen of plotseling opkomende spierpijnen, maar ook menstruatiekrampen.
  • Magnesium kan helpen om obstipatie tegen te gaan door mee te werken aan een normale darmspierfunctie. Hierdoor kunnen mogelijk ook allerlei krampen in het maag- en darmstelsel verholpen worden.
  • Magnesium kan helpen bij het tegengaan van verstoringen in het perifere zenuwstelsel waardoor migraine kan worden voorkomen maar ook plotselinge prikkelbaarheid.
  • Magnesium helpt de stresshormonen van de bijnieren te reguleren en kan op deze manier angst– en paniekaanvallen verminderen.
  • Magnesium kan vermoeidheid en lusteloosheid helpen voorkomen, zeker ten tijde van stress of extra inspanning.

Veiligheid
Magnesium heeft een lage toxiciteit bij mensen met een normale nierfunctie; een teveel aan magnesium wordt snel uitgescheiden via de nieren. Bij een verminderde nierfunctie dient de magnesiumbloedspiegel goed in de gaten gehouden te worden.

Maag- & darm klachten zoals diarree en misselijkheid kunnen optreden bij te hoge doseringen magnesium.

Bij ernstige nierfunctiestoornis is het gebruik van magnesium alleen in overleg met de behandelend arts raadzaam.

Interactie
Verschillende medicijnen kunnen de magnesiumstatus verlagen waaronder laxeermiddelen, thiazide diuretica, lisdiuretica, protonpompremmers, bèta-2 agonisten, digoxine, aminoglycosides, ACE-remmers, amphotericine B, cisplatine, carboplatine, cyclosporine, pentamidine, foscarnet, tacrolimus, corticosteroïden en cetuximab. Magnesium aanvullen kan dan gewenst zijn.

Magnesium kan de absorptie en/of werkzaamheid van medicijnen zoals antibiotica (tetracyclines, fluorochinolonen), bifosfonaten, chloorpromazine, digoxine en schildklierhormoon verlagen. Neem een magnesiumsupplement bij voorkeur minimaal twee uur voor of na medicijnen in.

Kaliumsparende diuretica kunnen de magnesiumuitscheiding verlagen. Pas daarom op met magnesiumsuppletie.

Magnesium kan de werking van spierverslappers versterken.

Magnesium kan de behoefte aan orale antidiabetica verlagen door verbetering van de glycemische controle.

Tekenen van een mogelijk tekort
Gebrek aan eetlust, trillend ooglid, verhoogde behoefte aan chocolade, menstruatiekrampen., misselijkheid, (chronische) vermoeidheid, gebrek aan concentratie, nervositeit, geïrriteerdheid, toegenomen stressgevoeligheid, duizeligheid, (spannings)hoofdpijn, spierkramp, gespannen spieren, spierzwakte, tremoren, bronchiale hyper reactiviteit en afname van de longfunctie, kalkafzetting in gewrichtskraakbeen.

Magnesium via de huid of een magnesiumsupplement?

Wat zijn de voor- en nadelen van een supplement en opname via de huid?

Magnesium via de huid: “Het voordeel van hiervan is dat het direct via de huid wordt opgenomen. Mensen die moeite hebben om supplementen te slikken of een spijsverteringsstoornis hebben, kunnen dus beter hiervoor kiezen. Je kunt magnesiumolie gebruiken in de vorm van een spray of je kunt een voetenbad nemen met magnesiumvlokken. Het nadeel van magnesiumolie is dat het een onprettig prikkelend of brandend gevoel kan geven op de huid.”

Magnesiumsupplement: “Als je liever een magnesiumsupplement slikt, kies dan voor een goed opneembare organische vorm.  Magnesium-bisglycinaat is een superieure vorm van magnesium.
Iedere vorm heeft weer zijn eigen voordelen. Magnesium-bisglycinaat heeft een meer ontspannende werking en kan beter in de avond worden genomen om de nachtrust te bevorderen.
Magnesiumoxide, – stearaat en -carbonaat zijn vormen die je niet of nauwelijks opneemt, dus die kun je beter laten staan.
Neem de magnesiumtabletten niet meteen voor het eten, omdat dit mineraal maagzuur nodig heeft om opgenomen te kunnen worden.”

Via de webshop zijn diverse vormen van magnesium verkrijgbaar

Bronvermelding:

Copyright (C) Orthokennis https://www.orthokennis.nl/nutrienten/magnesium

https://www.sohf.nl/nieuws/magnesium

https://energiekevrouwenacademie.nl/magnesium-meer-energie-meer-ontspanning/